Кафедра педіатрії №2

Адреса:


Телефон:
Email:

# #

Історичний шлях кафедри педіатрії № 2

Вінницького національного медичного університету імені М.І. Пирогова

Перша згадка про педіатрію знайдена в роботі Гіппократа «Про прорізуванння зубів». До XVIII ст. розвиток педіатрії тісно пов'язаний із клінікою внутрішніх хвороб. З ім'ям відомого голландсько- го анатома і хірурга XVII століття Н. Тюльпом пов'язане виникнення одного із символів лікарської діяльності — палаюча свічка та гасло «Aliis inserviendo consаmer» (світячи іншим, згораю сам).
У перекладі з грецької мови термін «педіатрія» означає «дитя та лікування».
У 1767 р. англійський лікар Армстронг опублікував «Нарис про найбільш небезпечні дитячі хвороби». У 1802 р. відкрито першу у світі дитячу лікарню в Парижі, на базі якої сформовано центр, в якому протягом декількох десятиліть готували педіатрів для всієї Європи. Ще у XVIII ст. відомий англійський лікар Ундервуд наполягав на необхідності створення дитячої медицини.
Н.М. Амбодік—Максимович, послідовник ідей М. Ломоносова, написав перше керівництво з акушерства і лікування дитячих хвороб «Искусство повивания, или Наука о бабичьем деле».
С.Ф. Хотовицький, лікар ХІХ століття, почав викладати самостійний курс дитячих хвороб і в 1847 р. написав перше керівництво з педіатрії «Педиятрика». У Санкт-Петербурзі, під патронатом імператора Миколи І, 31 грудня 1834 року відкрито першу дитячу лікарню.
У 1870–1876 рр. М.І. Бистров заснував першу самостійну кафедру дитячих хвороб при Медико-хірургічній академії в Петербурзі, його справу продовжив Н.П. Гундобін, розробивши напрям досліджень з анатомо-фізіологічних особливостей дитячого віку, шкільної гігієни в боротьбі з дитячою смертністю. За ініціативи Г.Н. Сперанського відкрито першу консультацію для дітей грудного віку в 1908 р. та першу лікарню для грудних дітей у 1910 р., а також Державний науковий інститут охорони материнства і дитинства. Так починалась історія педіатрії.
У 1921 р. засновано Вінницький медичний інститут імені М.І. Пирогова, а у 1934 р. сформовано першу кафедру дитячих хвороб на чолі з професором Бруханським Б.П.
Гіппократ «Про прорізування зубів»
Cимвол лікарської діяльності: «Aliis inserviendo consаmer» 

Перша згадка про педіатрію знайдена в роботі Гіппократа «Про прорізуванння зубів». До XVIII ст. розвиток педіатрії тісно пов'язаний із клінікою внутрішніх хвороб. З ім'ям відомого голландсько го анатома і хірурга XVII століття Н. Тюльпом пов'язане виникнення одного із символів лікарської діяльності — палаюча свічка та гасло «Aliis inserviendo consаmer» (світячи іншим, згораю сам). У перекладі з грецької мови термін «педіатрія» означає «дитя та лікування». У 1767 р. англійський лікар Армстронг опублікував «Нарис про найбільш небезпечні дитячі хвороби». У 1802 р. відкрито першу у світі дитячу лікарню в Парижі, на базі якої сформовано центр, в якому протягом декількох десятиліть готували педіатрів для всієї Європи. Ще у XVIII ст. відомий англійський лікар Ундервуд наполягав на необхідності створення дитячої медицини. Н.М. Амбодік—Максимович, послідовник ідей М. Ломоносова, написав перше керівництво з акушерства і лікування дитячих хвороб «Искусство повивания, или Наука о бабичьем деле». С.Ф. Хотовицький, лікар ХІХ століття, почав викладати самостійний курс дитячих хвороб і в 1847 р. написав перше керівництво з педіатрії «Педиятрика». У СанктПетербурзі, під патронатом імператора Миколи І, 31 грудня 1834 року відкрито першу дитячу лікарню. У 1870–1876 рр. М.І. Бистров заснував першу самостійну кафедру дитячих хвороб при Медикохірургічній академії в Петербурзі, його справу продовжив Н.П. Гундобін, розробивши напрям досліджень з анатомофізіологічних особливостей дитячого віку, шкільної гігієни в боротьбі з дитячою смертністю. За ініціативи Г.Н. Сперанського відкрито першу консультацію для дітей грудного віку в 1908 р. та першу лікарню для грудних дітей у 1910 р., а також Державний науковий інститут охорони материнства і дитинства. Так починалась історія педіатрії. У 1921 р. засновано Вінницький медичний інститут імені М.І. Пирогова, а у 1934 р. сформовано першу кафедру дитячих хвороб на чолі з професором Бруханським Б.П.

Співробітники кафедри займалися підвищенням кваліфікації лікарівпедіатрів, поліпшенням якості роботи усієї системи дитячих лікувальних закладів, медикосанітарного обслуговування дітей в яслах, дитячих садках, школах м. Вінниці. Після звільнення Вінниці у 1944 р. від фашистської окупації кафедрою завідував професор Розумовський О.О. . Колектив кафедри вивчав такі хвороби, як рахіт, хронічні розлади харчуван ня, дитячі інфекційні хвороби. Доцент Піотровська—Векслер С.А. очолювала кафедру з 1951 р. та продовжила заданий напрям діяльності для поліпшення якості надання медичної допомоги дітям, а також удосконалення викладання педіатрії. У 1952–1960 рр. кафедрою керував доцент Красногорський М.М., а наукова діяльність колективу була пов'язана з вивченням судинних реак цій при різних станах у дітей. У 1960–1962 рр. кафедрою завідувала доцент Мечинська Е.М., вив чалися білковий спектр сироватки крові при різних патологіях у дітей, стан серцевосудинної системи при гострих розладах травлення і холецистопатіях. У період завідування доцентом Дергильовою М.П. (1962–1964 рр.) була створена біохімічна лабораторія при кафедрі. 

1961 рік відзначився важливою подією в житті університету — відкриття педіатричного факуль тету. Пріоритетними напрямами наукової і педагогічної діяльності інституту, які тісно пов'язані з основними напрямами розвитку медичної науки, стала охорона материнства і дитинства. Саме тому історія кафедри є невід'ємною складовою історії університету та історії суспільства в цілому. До складу педіатричного факультету увійшли 16 кафедр, з яких 3 профільні. Великий внесок у розбудову педіатричного факультету зробили його декани. Професор Столярчук Олександр Олександрович — перший декан (1963–1972 рр.), професор Гоменюк Іван Прокофійович (1972–1984 рр.), професор Мороз Василь Максимович (1984–1986 рр.), доцент Псюк Степан Кондратійович (1986–1997 рр.). У 1994 р. проведено реорганізацію вищої медичної освіти, створено єдиний «Медичний факультет» із підготовкою лікарів за спеціальностями «Лікувальна справа» і «Педіатрія». У 1967–1997 рр. підготовлено понад 4300 лікарівпедіатрів і здійснено 31 випуск. З 1988 р. університетом почав керувати заслужений діяч науки і техніки України, академік НАМН України, доктор медичних наук, професор Мороз Василь Максимович. У 2003 р. профе сору Морозу В.М. присвоєно звання «Героя України».

З 1996 р. відновлено набір за спеціальністю «Педіатрія», а у 2001 р. виникла потреба в органі зації «Медичного факультету № 2», деканом якого призначено доцента Власенка Олега Володимировича, заступником декана — доцента Школьнікова Володимира Семеновича. У 2005 р. тимча сово припинено набір абітурієнтів за спеціальністю «Педіатрія», але з 2006 р. набір відновлено. Деканом медичного факультету №2 з 2016 р. обрано професора Школьнікова В.С. Формування лікарягуманіста, громадянина — пріоритет усіх викладачів університету при під готовці спеціалістів у галузі охорони здоров'я і, зокрема, у педіатрії. Кафедра йшла непростим шляхом розвитку та реорганізації. У 1964 р. кафедру педіатрії поді лено на кафедру педіатрії лікувального факультету на чолі з доцентом Чекановим В.О. та кафедру педіатрії педіатричного факультету під керівництвом доцента Гнатюка О.І.. До 1980 р. кафедра була розташована на базі дитячого відділення обласної клінічної лікарні імені М.І. Пирогова, а з 1980 р. — на базі Вінницької обласної дитячої клінічної лікарні. Колектив проводив наукові дослідження та лікувальну роботу з дитячої нефрології. У 1966 р. О.І. Гнатюк успішно захистив докторську дисертацію на тему «Особливості етіології, патогенезу і клініки дифузного гломерулонефриту у дітей». Професор Гнатюк О.І. очолював кафедру протя гом 27 років і був лауреатом Державної премії УРСР. У 1973 р. виникла потреба у створенні кафедри пропедевтичної та факультетської педіатрії для студентів ІІІ і ІV курсів педіатричного факультету, яку очолила професор Решоткіна Лариса Пор фіріївна. Базою кафедри стало дитяче відділення на 60 ліжок 4ї міської клінічної лікарні та дитя че відділення Вінницької центральної районної лікарні. Науковим напрямом кафедри було вив чення патологічних станів дітей раннього віку, пов'язаних із недоношеністю, перинатальною патологією та розроблення методів лікувальної і реабілітаційної корекції цієї групи дітей. Захи щено 3 кандидатські дисертації (І.С. Горовий, О.С. Яблонь, Н.М. Пахнюща).

 

У 1992 р. об'єднано кафедри № 1 та № 2 педіатричного факультету в єдину кафедру дитячих хвороб, яку очолив професор Набухотний Терентій Кирилович. Базами кафедри залишалися Вінницька обласна дитяча клінічна лікарня, дитяче відділення центральної районної лікарні, перша міська клінічна дитяча лікарня. Професор Набухотний Т.К. продовжував наукові традиції кафедри у вивченні впливу оточуючого середовища на основні показники здоров'я дітей. Під керівництвом професора Набухотного Т.К. захищено 2 докторські (В.П. Павлюк, Т.В. Сорокман) і 5 кандидатських дисертацій (І.В. Морозова—Сторожук, Н.І. Сінчук, О.В. Катілов, В.М. Дудник, Г.І. Мантак). У 1998–2001 рр. кафедру очолював доцент Гришко В.Г.. У цей період у роботу кафедри було введено викладання курсу медичної генетики, у зв'язку з чим кафедра отримала назву «Кафедра дитячих хвороб з курсом медичної генетики». З 2001 р. кафедрою керувала професор Каблукова Олена Касьянівна. Продовжено різнопланові наукові дослідження. Штат кафедри — 25 осіб професорськовикладацького складу. За цей час захищено 4 докторські (В.М. Дудник, Н.І. Токарчук, О.С. Яблонь, Т.Л. Процюк) і 9 кандидатських дисертацій.

У 2007 р. кафедру знову реорганізовано та створено кафедри педіатрії № 1 та № 2. З 2007 р. і дотепер кафедру педіатрії № 2 очолює доктор медичних наук, професор Дудник Вероніка Михайлівна. Те, що від початку роботу кафедри педіатрії № 2 очолює науковець і лікарпедіатр із бага тим практичним досвідом, визначило широту клінічних і наукових інтересів колективу та заклало нові принципи й підходи до навчального процесу студентів старших курсів та лікарівінтернів зі спеціаль ності «Педіатрія». Кафедра педіатрії стала «кузнею» наукових і педагогічних кадрів. Видано методичні рекомендації МОЗ України «Діагностика та медикаментозна корекція ане мічного синдрому при ревматоїдному артриті у дітей», 4 інформаційні листи, монографії і «Эри тропоэтин. Биологические свойства и клиническое применение», «Анемія при ювенільному ревма тоїдному артриті», навчальний посібник МОЗ України для студентів V курсу «Хвороби системи крові та ендокринної системи у дітей. Педіатрія», для студентів VI курсу «Диференційна діагно стика найбільш поширених захворювань дитячого віку», підручник для студентів і лікарівінтернів «Клінічна педіатрія (2021)». Видано 10 посібників і методичних рекомендацій МОЗ України.

         

 

Професор Дудник В.М. бере активну участь і має численні доповіді на з'їздах, симпозіумах, науковопрактичних конференціях, у тому числі міжнародного значення. Під керівництвом професора Дудник В.М. успішно завершено 5 магістрантських робіт і захи щено 14 кандидатських дисертацій зі спеціальності «Педіатрія». Проводиться велика робота з підготовки методичних розробок і рекомендацій, навчальних посібників для студентів V–VІ курсів і лікарівінтернів. З 2014 р. разом із Департаментом охорони здоров'я Вінницької обласної адміністрації відбуваються виїзні навчальні семінари «Впровадження в медичну практику інтегрованого ведення захворювань дитячого віку». Семінари відбулися в таких районах — Вінницькому, Жмеринському, Козятинському, Шаргородському, Іллінецькому, МогилівПодільському, Тульчинському, Барському, Тростянецькому, Калинівському, Бершадському, Гайсинському та Хмільницькому. Професор Дудник В.М. є головою асоціації дитячих гастроентерологів у Вінницький області, головою профільного методкому педіатричних дисциплін Вінницького національного медично го університету імені М.І. Пирогова, головою державної екзаменаційної комісії післядипломної підготовки лікарівінтернів спеціальності «Педіатрія», заступником голови робочої групи з роз робки Галузевого стандарту вищої освіти підготовки на другому (магістерському) рівні Магі стра у галузі знань 22 «Охорона здоров'я» за спеціальністю 228 «Педіатрія» (2018 р.) при МОН України, гарантом освітньопрофесійної програми за спеціальністю 228 «Педіатрія», галузі знань 22 «Охорони здоров'я», кваліфікації магістр педіатрії (2018–2020 рр.) при Вінницькому національному медичному університеті імені М.І. Пирогова, директором Центру орфанних зах ворювань, який є структурним підрозділом Вінницького національного медичного університе ту імені М.І. Пирогова. До складу центру входять: консультативний відділ, методичномоніто ринговий відділ, центр допомоги дітям із муковісцидозом. З 2007 р. є членом РОПИП, членом редакційної колегії журналів «Міжнародний журнал педіатрії, акушерства та гінекології», «Сучасна педіатрія», «Здоров'я дитини», «Проблеми клінічної педіатрії». У Вінницькому національному медичному університеті імені М.І. Пирогова працювала спе ціалізована вчена рада Д.05.600.04 для проведення захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора (кандидата) медичних наук за спеціальностями 14.01.10 «Педіатрія» та 14.01.13 «Інфекційні хвороби». Головою ради призначено доктора медичних наук, професора, завідувача кафедри інфекційних хвороб Вінницького національного медичного університету імені М.І. Пирогова МОЗ України Мороз Ларису Василівну. Заступником голови спеціалізова ної вченої ради призначено доктора медичних наук, професора, завідувача кафедри педіатрії № 2 Вінницького національного медичного університету імені М.І. Пирогова МОЗ України Дудник Вероніку Михайлівну. На цей час захист дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціально стями «Педіатрія» і «Медицина» проводиться у спеціалізованих разових радах Вінницького націо нального медичного університету імені М.І. Пирогова. Як педагог професор Дудник В.М. вимоглива до дисципліни в проведенні навчальномето дичного процесу як до студентів, інтернів, аспірантів, курсантів, так і до викладачів. Вона сама є прикладом дотримання цього принципу. Викладацький склад кафедри проводить навчальнометодичну роботу серед студентів ІV курсу медичного факультету № 2 за спеціальністю «Медична психологія», серед студентів V курсу медичного факультету № 1, № 2 та факультету роботи з іноземними студентами з таких напрямів: медична генетика, дитяча ендокринологія, дитяча гематологія та селективний курс із дитячої кардіології для студентів курсу. На кафедрі впроваджено ряд вибіркових дисциплін для студентів V–VІ курсів: «Актуальні питання дитячої кардіології», «Орфанні хвороби в педіатрії», «Основи дитячої гематології», «Складні генетичні кейси в педіатрії». У 2019 р. на кафедрі відкрито симуляційний клас для удосконалення практичних навичок студентів для успішного складання державного іспиту — об'єктивного структурованого клініч ного іспиту (ОСКІ).

Упровадження ОСКІ в навчальнометодичний процес забезпечує якісну оцінку клінічних компетенцій майбутніх лікарів і дає змогу визначити роль комунікативних навичок у клінічно орієнтованому практикумі. У симуляційному центрі студенти та лікарі інтернипедіатри мають можливість відпрацьову вати практичні навички й клінічні сценарії відповідно до теми заняття дисципліни «Педіатрія», курсу за вибором «Актуальні питання дитячої кардіології», працюючи як самостійно, так і в команді. Для цього в симуляційному центрі (дисципліна «Педіатрія») створено зали для від працювання практичних навичок, відтворення клінічних ситуацій з «Педіатрії». Особлива увага приділяється підготовці студентів VІ курсу до ОСКІ з «Педіатрії». На кафедрі приділяється значна увага молодим викладачам в оволодінні професією педаго га, лікаря вищої медичної школи, виконується навчальнометодична робота в післядипломному просторі з підготовки лікарівінтернів зі спеціальності «Педіатрія». Завдяки новітнім цифро вим технологіям з'явилася діалогова взаємодія між викладачем і лікаремінтерном, що підви щує ефективність процесу навчання, розвиває вищу активність до самостійної позааудиторної підготовки та забезпечує засвоєння практичних навичок і знань з предмета. З 2008 р. на кафе дрі педіатрії № 2 підготовлено близько 600 лікарівпедіатрів. З 2015 р. на кафедрі проводяться курси стажування і тематичного вдосконалення, передате стаційних циклів. За цей час підвищено професійну кваліфікацію близько 400 педіатрів із різ них областей України. З 2018 р. проводяться курси стажування та тематичного удосконалення з питань дитячої гематології та трансфузіології. Лікувальноконсультативна робота виконується співробітниками кафедри на базі Вінниць кої обласної дитячої клінічної лікарні в таких відділеннях: онкогематологічне, педіатричне № 2, педіатричне № 1, інфекційнобоксоване діагностичне відділення для дітей старшого віку, інфекційнобоксоване відділення для дітей раннього віку та консультативна робота з питань медич ної генетики у всіх відділеннях лікарні, діагностична робота в ендоскопічному кабінеті лікарні. Співробітники кафедри беруть участь у наданні екстреної медичної допомоги в лікувально профілактичних закладах Вінницької області за такими спеціальностями: торакальна хірургія, ендоскопія, дитяча гематологія, дитяча кардіологія. Викладачі кафедри є членами ГО «Української асоціації медичних освітніх симуляційних технологій» та отримали кваліфікацію Європейської ради реанімації провайдера «Paediatric Basic Life Support» (PBLS). Сучасні стратегії розвитку вищої медичної освіти в Україні включають проблемноорієнто ване навчання, міждисциплінарну освіту, навчають командній роботі та розглядають пацієнта як об'єкта медичної освіти із застосування цифрових технологій Наукова діяльність кафедри спрямована на вивчення актуальних проблем гастроентерології, кардіоревматології, нефрології, пульмонології, онкогематології, орфанних захворювань. Результати наукових досліджень співробітників кафедри, аспірантів, ординаторів широко публікуються у вітчизняних і закордонних виданнях. Співробітники кафедри пройшли міжнародне стажування в закордонних клініках Австрії (The American Austrian Foundation, Medical University of Graz, Austria,TheChildrens Hospital of Philadelphia,USA), Об'єднаних Арабських Еміратів, Польщі (Університетська клініка ім. Карола Марцинковського, м. Познань, Люблінський медичний університет, Wyzsza Szkola Biznesu, м. Новий Соньч), Чехії (Prague Institute for Qualification Enhancement, Childrens Heart Centre, 2nd Faculty of Medicine, Charles University in Prague and Motol University Hospital), Іспанії, Німеччини (Thoracix Klinik Heidelberg), Франції (Клініка ім. Рузвельта, Париж), Нідерландів (Клініка Червоного хреста, Амстердам), Туреччина (Medical park hospitals group, Стамбул). На кафедрі працює науковий студентський гурток. Тематика засідань студентського наукового товариства включає різноманітні аспекти педіатрії з обговоренням складних клінічних кейсів із дитячої пульмонології, гематології, кардіології, нефрології, гастроентерології, медичної генетики та неонатології. Протягом 5 років на базі кафедри проводиться другий етап Всеукраїнської студентської олімпіади. Упродовж 2 років студенти університету під керівництвом викладачів кафедри педіатрії № 2 отримували перші місця. Відзначаючи 100річний ювілей університету та 15річний ювілей створення кафедри педіатрії № 2, ми заслужено пишаємося історичним минулим та з оптимізмом рухаємося вперед.

 

 

https://med-expert.com.ua/journals/wp-content/uploads/2022/02/04-1.pdf